Personal training, groepstraining en diëtetiek in Groningen - Ruime privelocatie

Personal training, groepstraining en diëtetiek in Groningen

Wat gebeurt er als ik jou vraag op te schrijven wat je nodig hebt of waar je naar op zoek bent? En waarom streef ik dan toch een ander doel met jou na?

De afgelopen week heb ik mijn klanten laten opschrijven wat zij nodig hebben of waar zij naar opzoek zijn. Zoals je wellicht verwacht in een gym waren gewicht verliezen, een strak lijf, de sixpack en energie en kracht de meest genoemde dingen. Toch streef ik een ander doel na met jou. 

Wat ik erg mooi vond is dat er ook iemand happiness opschreef. Want hoewel een personal trainer of een diëtist vaak fysieke doelen met je gaat behandelen, is dit maar een klein deel van wat we bij Food and Motion doen.

Wat wil de klant

Het ultieme doel dat we willen nastreven met jou is happiness. Je gelukkig voelen en blij zijn met je leven. Blij zijn met je lijf (en met jezelf als geheel) en je energiek en krachtig voelen zijn hier een onderdeel van.

Maar waarom vinden wij happiness nou zo belangrijk? Happiness biedt ontzettend veel voordelen in het leven en gaat jou ook helpen je fysieke doelen te behalen.

De 5 belangrijkste voordelen van happiness

Happiness is een gevoel of status van blij/tevreden zijn. Happiness is niet iets dat vaststaat, het verandert telkens. Toch is happiness een meer constante status dan tevredenheid [1].

Happiness houdt vooral in dat je vrede hebt met het hier en nu, zonder dat je onrust voelt over de toekomst of het verleden en zonder dat je de drang hebt om het hier en nu te willen veranderen [4].

Hoewel happiness jou veel meer voordelen levert, zijn er een aantal die wij bij Food and Motion vooral belangrijk vinden. Daarom heb ik deze voor jou op een rij gezet.

1. Happiness beschermt je tegen ziekte

Happiness zal geen ziekte genezen, maar het heeft zeker een preventieve werking op het ontwikkelen van ziekte. Het verband tussen happiness en ziekte preventie is vergelijkbaar met het verband tussen ziekte preventie en wel of niet roken [2], een behoorlijk sterk verband dus.

Mensen die happy zijn worden minder ziek en hebben ook minder last van de symptomen die bij ziekte komen kijken [1]. Zo maken happy mensen bijvoorbeeld meer van het hormoon endorfine aan, wat je grootste geluks boodschapper is en tevens een natuurlijke pijnstiller [4].

Endorfine komt met name vrij tijdens activiteiten zoals sporten, seks, het volbrengen van kleine alledaagse taakjes, maar ook als je bijvoorbeeld van de fiets valt ;) [4]

2. Mensen die happy zijn eten gezonder en bewegen meer

Het mooie van happiness is dat je het makkelijker in stand houdt. Namelijk, als happy mensen gezonder blijken te eten en meer blijken te bewegen [2], leiden deze factoren automatisch ook weer tot meer happiness.

Naast de endorfine die vrijkomt tijdens het sporten, zorgt het nastreven en behalen van je doelen er ook voor dat er dopamine vrijkomt (het belonings hormoon) [4].

3. Happy mensen zijn productiever en creatiever

Uit onderzoek blijkt ook dat happy mensen productiever en creatiever zijn [1]. Zo kan het toedienen van een zogenaamde ‘happiness shock’ (bijvoorbeeld het zien van een korte comedy sketch) leiden tot 12 tot 20% meer productiviteit [5].

Negatieve gebeurtenissen, zoals familieproblemen of het overlijden van een naaste, kunnen juist een negatief effect hebben op je productiviteit. Dit effect kan zelfs twee jaren aanhouden na de gebeurtenis [5].

4. Happy mensen hebben een makkelijker leven

Dit heeft vooral te maken met het feit dat optimisme pijn, verdriet en rouw verlicht [1]. Wederom levert happiness verschillende hormonen die ons leven makkelijker maken. Happiness levert naast endorfine en dopamine ook serotonine, oxytocine, gamma-aminoboterzuur (GABA), anandamide en adrenaline [4].

Deze hormonen zorgen er onder andere voor dat je zelfvertrouwen hebt (serotonine), je verbonden voelt met anderen (oxytocine), je weinig angst ervaart (GABA), je een gelukzalig gevoel hebt (anandamide) en dat je direct energie krijgt wanneer je plotseling in actie moet komen (adrenaline) [4].

5. Mensen die niet happy zijn hebben een grotere kans op een hoge bloeddruk en een zwakker immuunsysteem

Wanneer je niet happy bent wordt vaker je fight of flight systeem aangesproken. Het regelmatig aanspreken van dit systeem zorgt er over het algemeen voor dat je een grotere kans hebt op een hoge bloeddruk en een lager immuunsysteem [2].

Het fight of flight systeem wordt normaal gesproken alleen aangesproken ten tijde van gevaar, maar het lichaam kan ook overdreven reageren op dagelijkse stressoren. Hierbij wordt onder andere het hormoon cortisol aangemaakt en dit hormoon heeft invloed je bloeddruk en je immuunsysteem [6].

Welke factoren beïnvloeden happiness?

Naast weten waarom happiness belangrijk is, moet je natuurlijk ook weten welke factoren happiness beïnvloeden. Een aantal van deze factoren kun je samen met mij of één van mijn trainers behandelen, waardoor wij een bijdrage kunnen leveren aan jouw happiness.

Naast de factoren die we samen kunnen aanpakken, zijn er natuurlijk factoren die je zelf kunt aanpakken. En er zijn wat factoren die wat meer buiten je eigen invloed liggen, maar die wel degelijk invloed hebben op jouw happiness.

happiness key 550px

10 factoren die happiness beïnvloeden

  1. Gewenste leefomstandigheden (het hebben van een eigen huis) dragen bij aan happiness.
  2. Sociaal economische status (welvaart zorgt ervoor dat je je behoefte kan vervullen).
  3. Positief omgaan met het verleden maakt het verschil tussen happy en niet happy mensen (vergevingsgezind zijn en fouten durven maken om ervan te leren).
  4. Goede familiebanden en regelmatig contact maken happy.
  5. Goede gezondheid draagt bij aan happiness.
  6. Vrienden zorgen voor happiness.
  7. Getrouwde mensen blijken ook meer happy te zijn dan ongetrouwde, gescheiden of single mensen.
  8. Zorgen over je kinderen of over je werk doen afbreuk aan happiness.
  9. Lager opgeleide mensen blijken vaker happy te zijn dan hoger opgeleide mensen, dit komt omdat hoger opgeleide mensen meer van het leven verwachten en vaak niet aan die verwachtingen voldoen. Daarnaast spenderen lager opgeleide mensen meer tijd aan dingen die ze leuk vinden om te doen, oftewel ze creëren meer vrije tijd.
  10. Zowel rokers als ex-rokers blijken minder happy te zijn dan mensen die nooit gerookt hebben [3].

Conclusie

Om nog even terug te komen op dat strakke lijf, de kracht en het zelfvertrouwen dat je graag wil hebben, die krijg je niet alleen door flink te sporten en diëten. In ieder geval niet blijvend. Daarnaast streef je naar dit lijf, omdat je denkt dat dit ervoor gaat zorgen dat je happy bent.

Maar dat strakke lijf is niet het einddoel. Happiness is het einddoel. En door dat te beseffen, weet je ook dat je aan meer moet werken dan alleen je lijf trainen en een beetje op je eten letten.

Het vraagt onder andere om acceptatie van jezelf, een vertrouwde sociale omgeving, weinig kopzorgen en een goede gezondheid. Juist daarom maak ik gebruik van een holistische aanpak bij Food and Motion.

Zo is een bezoek(je) aan de diëtist of een personal trainer bij ons iets anders dan bij andere gezondheidsorganisaties. Een intake kan daarom wel een paar uur duren, omdat ik alle factoren die jouw happiness beïnvloeden met je in kaart breng.

Een traject bij Food and Motion is van langere duur, denk aan jaren. Op deze manier raak je bekend en vertrouwd met de trainers en eventueel andere sporters. Wij zorgen ervoor dat we jou écht kennen en op deze manier kunnen wij perfect aansluiten op jouw wensen.

Wij streven naar happiness, want dat biedt duurzame gezondheidsvoordelen. Oftewel we doen er alles aan om jou te helpen een ‘fucking awesome life’ te hebben.

Op zoek naar happiness

Referenties

  1. What is Happiness and Why is It Important? (+ Definition in Psychology). positivepsychologyprogram.com. [Online] 16 februari 2019. [Citaat van: 7 maart 2019.] https://positivepsychologyprogram.com/what-is-happiness/.
  2. Healthy happiness: effects of happiness on physical health and the consequences for preventive health care. Veenhoven, R. sl : Springer Science+Business Media B.V., 2007, Vol. 9. DOI 10.1007/s10902-006-9042-1.
  3. Are rural adults happy? An observational study of happiness and its determinants. Chythra R. Rao, Shashi J. Soans, Zari Anjum, Muthu Kumar, Asha Kamath, Avinash Shetty. sl : International Journal of Community Medicine and Public Health , 2017, Vol. 8. DOI: 10.18203/2394-6040.ijcmph20173328.
  4. De chemie van geluk: welke hormonen en neurotransmitters maken gelukkig? psychologisch.nu. [Online] 3 mei 2016. [Citaat van: 7 maart 2019.] https://psychologisch.nu/marcelino/de-chemie-van-geluk-welke-hormonen-en-neurotransmitters-maken-gelukkig/.
  1. Zijn gelukkige werknemers echt productiever? hpbbnieuws.nl. [Online] 15 november 2017. [Citaat van: 7 maart 2019.] https://www.hpbbnieuws.nl/?p=1069.
  2. Harvard medical school. Understanding the stress response. www.health.harvard.edu. [Online] 1 mei 2018. [Citaat van: 7 maart 2019.] https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/understanding-the-stress-response.

Blog

Restart na de vakantie: verder afvallen naar een gezond gewicht

on 15 augustus 2019
Restart na de vakantie: verder afvallen naar een gezond gewicht

Oké, je hebt de touwtjes even laten vieren. Geen probleem, want als het goed is heb jij nu weer energie voor tien. Toch niet tot rust gekomen of moeite om weer verder te gaan met het afvallen naar een...

Hoe bepaal je de voedingswaarde van je voedsel?

on 29 juli 2019
Hoe bepaal je de voedingswaarde van je voedsel?

Wil je afvallen, heb je een te hoge bloeddruk, is je lipidenprofiel uit balans (bijv. te hoog cholesterol), heb je diabetes of heb je bijvoorbeeld vaak last van verstopte darmen? Dit (en veel andere k...

Ontvang mijn nieuwsbrief

Bedrijfsinformatie

  • KvK-nummer: 61403784
  • IBAN: NL82 KNAB 0205 8143 87 ten name van Food and Motion
  • Kwaliteitsregister paramedici: 19912769089

Gustaw Kurkowski

Gustaw flyer klein

"Gustaw is niet alleen een gedreven professional met diepgaande kennis op het gebied van voeding en krachttraining.

Ook is hij ervaringsdeskundige op het gebied van voeding en diëten, bodybuilding, powerlifting, allround krachttraining, calisthenics en vele andere trainingsvormen.

Al deze kennis en ervaring gebruikt hij om jou te begeleiden op weg naar een nieuw lijf"

Schrijf of bel: 0645955291

Vraag een consult aan of stel een andere vraag.

Contact

Food and Motion
Mobiel: 0645955291
Wasaweg 4 - 1
9723 JD Groningen

Naar boven