Personal training, groepstraining en diëtetiek in Groningen - Ruime privelocatie

Personal training, groepstraining en diëtetiek in Groningen

In 2014 schreef het AD dat 47% van de ondervraagden op dat moment bezig was met afvallen of van plan was dat op korte termijn te doen (1). Toch blijft het aantal mensen met overgewicht en obesitas nog steeds groeien. Hoe kan dat?

Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat uiterlijk de belangrijkste reden is om af te vallen, onder jongeren is dat zelfs 41%. Voor de helft van de lijners is gezondheid de voornaamste motivatie (1). Daarbij moet je altijd onthouden dat mensen graag politiek correcte antwoorden geven en zichzelf ook vaak overtuigen van het idee dat het hen gaat om de gezondheid en niet om de uiterlijke verschijning.

De juiste doelen stellen heeft een grote invloed op het succesvol zijn. Vooral in het stellen van lange termijn doelen ben je snel geneigd om te ambitieus te zijn of jezelf te overschatten. Je wil iets graag bereiken, maar hebt er geen rekening mee gehouden in hoeverre het realistisch is (2).

Daarnaast worden doelen vaak heel abstract geformuleerd, waarbij er weinig richting wordt gegeven aan wat het gewenste gedrag is (2). De doelen blijven daarom oppervlakkig en het is lastig te bepalen hoe je ze dan moet nastreven.

Zo blijkt bijvoorbeeld dat 95% van de Nederlanders rekening houdt met zijn of haar gezondheid tijdens het boodschappen doen, maar zo’n 67% van die mensen heeft onvoldoende kennis over gezondheid om daar een goede keuze over te maken. Slechts 5% van deze mensen brengt de gezonde keuzes dagelijks in de praktijk (3).

grocery 550px

Hoe is het overgewicht ontstaan en waarom wil je afvallen?

Simpel gezegd is afvallen niet meer of minder dan je calorie inname lager maken dan het gene dat je verbruikt. Echter, als het net zo simpel ging als dat het feitelijk zou moeten gaan, dan hadden we niet massaal overgewicht. Hoewel dit fysiologisch gezien de manier is om af te vallen, spelen er veel meer factoren een rol bij het uitvoeren hiervan. 

Je hebt inzicht nodig in je valkuilen, je hebt kennis nodig over je lichaam en over voeding/beweging en je moet leren begrijpen hoe jij door de tijd heen overgewicht ontwikkeld hebt. Zou je enkel (veel) minder gaan eten voor een tijd en daardoor afvallen, dan ben je aan het symptoom bestrijden. De kans op terugvallen is dan bijna 100%. 

Als je kijkt naar het risicoprofiel op het ontwikkelen van overgewicht en obesitas, dan zijn er ontzettend veel factoren die daarop invloed kunnen hebben. Hieronder een greep uit de lijst (4):

Gedragsfactoren

  •        Hoog energetische voeding (voeding waar veel kcal in zitten)
  •        Gebrek aan beweging
  •        Onregelmatig leven
  •        Alcoholgebruik
  •        Stoppen met roken

Omgevingsfactoren

  •        Veranderde leefomstandigheden (bijv. verandering gezinssamenstelling)
  •        Obesogene omgeving (omgeving stimuleert weinig te bewegen/veel te eten)
  •        Sociale omgeving

mac 550px

Demografische factoren

  •        Laag opleidingsniveau en/of laag sociaaleconomische status
  •        Leeftijd

Mentale factoren

  •        Stress
  •        Autistische stoornissen

Fysiologische factoren

  •        Zwangerschap
  •        Te traag werkende schildklier
  •        Stofwisselingsziekten
  •        Medicijngebruik
  •        Menopauze
  •        Erfelijke belasting of aandoeningen

Voordat je dus doelen kan opstellen, moet je eerst het een en ander weten over de oorzaak van je probleem. De aanpak van het probleem moet namelijk aangepast worden aan de oorzaak. En daar kan een diëtist/personal trainer je bij helpen. Ik doe meer dan alleen een dieet voorschotelen en je een paar keer per week laten zweten.

Blijvend afvallen vraagt om een holistische aanpak

Zoals je gezien hebt zijn er veel factoren die invloed hebben op het ontwikkelen van overgewicht. Een holistische aanpak betekent dat ik samen met mijn cliënten kijk naar alle facetten in het leven die in zekere zin invloed hebben op je welbevinden en daarmee ook de kans op blijvend gewichtsverlies.

Bij een holistische aanpak ga je ervan uit dat alles met elkaar samenhangt. Als je bijvoorbeeld wilt afvallen, maar je slaapt ook slecht, dan zit dat elkaar in de weg. Dan is de vraag waarom je slecht slaapt. Heb je spanningen op het werk of in je relatie? Dan moeten we het daar ook over hebben. 

holistic 550px

In sommige gevallen kan het ook zo zijn dat je meer hulp nodig hebt dan ik kan bieden, dan zullen we een plan opstellen waarbij meerdere disciplines gaan helpen bij de behandeling. Denk bijvoorbeeld aan iemand uit de GGZ of een fysiotherapeut. 

Fysiotherapeuten heb ik in dienst en in de toekomst hoop ik hier meer disciplines aan toe te voegen, waaronder een psycholoog en een huisarts. Dit omdat ik zeker de meerwaarde zie van een holistische aanpak en interdisciplinair werken.

Diëtetiek is ⅓ psychologie

Zo wordt bijvoorbeeld gesteld dat mensen met obesitas over het algemeen een gedragsprobleem hebben, waarbij de gebrekkige regulatie van eetgedrag centraal staat. Mensen met obesitas worden omschreven als impulsief en uiterst gevoelig voor onmiddellijke beloningen en relatief ongevoelig voor uitgestelde negatieve gevolgen (5).

Zo gek is het dus niet dat veel mensen op een crash-dieet gaan, omdat je snel resultaat ziet en blind bent voor de consequenties die erna komen. Ze leggen de focus enkel op hun spiegelbeeld en het getalletje op de weegschaal.

Hoewel uiterlijk tegenwoordig ontzettend belangrijk gemaakt is, zou dit eigenlijk niet je reden moeten zijn om bezig te gaan met afvallen. Je gezondheid en fitheid zouden de prioriteit moeten zijn, want daar ga je ook de meeste voldoening uit halen. Zowel op korte termijn ga je je beter voelen, maar met name op lange termijn ga je hier heel veel baat bij hebben. 

Complicaties bij overgewicht en obesitas

Overgewicht en obesitas brengen namelijk tal van consequenties mee voor je gezondheid. Deze consequenties merk je lang niet altijd direct, maar wel als je eenmaal op leeftijd bent en je fitte buurvrouw van 80 nog prima een potje tennis speelt terwijl jij met versleten heupen nog net met je rollator naar de brievenbus kunt. 

De lijst met complicaties door overgewicht en obesitas is lang. Denk onder andere aan (4):

Hart- en vaatziekten

  • hypertensie
  • verstoord lipidenprofiel (o.a. verstoorde verhouding tussen HDL- en LDL-cholesterol) 

Hormonale stoornissen 

  • diabetes type 2
  • gestoorde schildklierfunctie 
  • onvruchtbaarheid en hormonale tumoren 

Mobiliteitsproblemen en pijn

  • slijtage aan heupen en knieën 
  • artrose 

Psychische klachten

  • depressiviteit en andere psychische klachten
  • sociaal isolement
  • grotere kans op een negatieve lichaamsbeleving 

Overige aandoeningen

  • leverfunctiestoornissen 
  • galstenen
  • maagklachten 
  • kortademigheid 
  • slaapapneu

Afvallen zou dus meer gericht moeten zijn op het voorkomen of verhelpen van bovenstaande complicaties. De uiterlijke verschijning is daarbij in principe dan een bijzaak. 

Veel mensen ervaren na flink afgevallen te zijn ook niet het gelukzalige gevoel dat ze hoopten te voelen. Met name omdat het afvallen gericht was op het uiterlijk, maar er tussen de oren niks veranderd is. Kijk dit interview als voorbeeld.

Negatieve gevolgen van afvallen om de verkeerde reden

Doordat je zo gefocust bezig bent geweest met het getal op de weegschaal, heb je niet aan je mentale strijd gewerkt. Hoewel de kilo’s eraf zijn, is de kans groot dat jij nog steeds de dikkere versie van jezelf ziet. Je gaat ineens andere flaws ontdekken en hier kun je uiteindelijk ook obsessief op gaan focussen als je niet gewerkt hebt aan je manier van denken.

mirror 550px

Ook vallen de meeste mensen die niet aan alle factoren gewerkt hebben terug in oud gedrag nadat ze stoppen met hun dieet. Hierdoor komt er binnen mum van tijd weer gewicht aan en overstijgt dit in veel gevallen zelfs het startgewicht van voor het dieet. Ontzettend frustrerend en ook ongezond.

Conclusie

Voordat je begint met afvallen moet je dus goed gaan uitzoeken wat de oorzaak is van je overgewicht. Dit kan een lastig proces zijn in je eentje, omdat je nou eenmaal gewend bent om te leven zoals je doet en er vaak weinig bewustzijn is van de negatieve gevolgen van deze leefstijl.

Tijdens een intakegesprek bij ons zul je ook merken dat er uitgebreid de tijd genomen wordt om jouw situatie beter te leren begrijpen. Wij nemen hier meer tijd voor dan bij reguliere praktijken mogelijk is, omdat je nou eenmaal niet in een half uur tot drie kwartier een jarenlang diepgeworteld probleem op tafel kunt leggen.

Hypes en een quick fix zul je bij mij niet aantreffen. Wel de keiharde waarheid. Ik geef jou de benodigde kennis en informatie, zodat jij jouw eten en training zult begrijpen en toe kunt passen om jouw doelen te bereiken. Als ervaringsdeskundige help ik jou haalbare doelen te stellen en bereid ik jou steeds voor op de struikelblokken die je tegen gaat komen.

Samengevat heb je dus de volgende ingrediënten nodig om af te kunnen vallen: kennis, motivatie, bewustzijn, realistische doelen, de juiste begeleiding en coaching, een stimulerende (sociale) omgeving en een behandelplan dat gericht is op meer dan alleen het afvallen zelf. 

Referenties

  1. Algemeen Dagblad. Bijna helft van de bevolking is aan het lijnen. ad.nl. [Online] 2016. [Citaat van: 19 juni 2019.] https://www.ad.nl/gezond/bijna-helft-van-de-bevolking-is-aan-het-lijnen~adda480d/.
  1. Ridder, Denise de. Verre doelen, onmiddellijke frustraties: Zelfregulatieprocessen in gezondheidsgedrag. Utrecht : sn, 2003.
  1. Rabobank. Gezonder eten moet makkelijker. rabobank.nl. [Online] 2019. [Citaat van: 20 juni 2019.] https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/gezondheidszorg/gezondheidszorgupdate-april-2019/.
  2. Govers, E. Richtlijn 9: Overgewicht en obesitas. dieetbehandelingsrichtlijnen.nl. [Online] 2012. [Citaat van: 20 juni 2019.] https://www-dieetbehandelingsrichtlijnen-nl.nlhhg.idm.oclc.org/richtlijnen/09HK_overgewicht_en_obesitas_1.html.
  1. Waarom obesitas in de GGZ behandeld moet worden. Jansen, Anita, et al. Maastricht : GZ-Psychologie, 2009, Vol. 2.

Blog

Tips voor op vakantie: eten en bewegen

on 19 juli 2019
Tips voor op vakantie: eten en bewegen

Op vakantie gaat alles vaak net even anders dan je thuis gewend bent en dat is ook niet erg! Het kan wel een uitdaging zijn om je voedingsplan aan te houden op vakantie, daarom geef ik je een aantal t...

Deze vakantie ga je niet aankomen, maar wel genieten!

on 12 juli 2019
Deze vakantie ga je niet aankomen, maar wel genieten!

Dit klinkt vast herkenbaar. In januari besef je dat je het afgelopen jaar (weer) bent aangekomen en je besluit er dit jaar écht iets aan te doen. Vol nieuwe energie start je aan je afvalproces en het...

Ontvang mijn nieuwsbrief

Bedrijfsinformatie

  • KvK-nummer: 61403784
  • IBAN: NL82 KNAB 0205 8143 87 ten name van Food and Motion
  • Kwaliteitsregister paramedici: 19912769089

Gustaw Kurkowski

Gustaw flyer klein

"Gustaw is niet alleen een gedreven professional met diepgaande kennis op het gebied van voeding en krachttraining.

Ook is hij ervaringsdeskundige op het gebied van voeding en diëten, bodybuilding, powerlifting, allround krachttraining, calisthenics en vele andere trainingsvormen.

Al deze kennis en ervaring gebruikt hij om jou te begeleiden op weg naar een nieuw lijf"

Schrijf of bel: 0645955291

Vraag een consult aan of stel een andere vraag.

Contact

Food and Motion
Mobiel: 0645955291
Wasaweg 4 - 1
9723 JD Groningen

Naar boven