Back-on-track na de vakantie

Je bent weggeweest en de wereld verkend of juist lekker aan huis de dagelijkse sleur van je af laten glijden. Al die tijd heb je lekker gegeten, gedronken, ontspannen en nog wat meer gegeten. Nu moet je echter met de billen bloot!

De eerste dagen na de vakantie wordt je in de spiegel telkens weer geconfronteerd met de schade die alle minder gezonde voedselkeuzes hebben aangericht. De riem moet een gaatje verder, jouw favoriete shirt past niet goed meer en het buikje verdient dat koosnaampje niet meer.

Ben jij eerder futloos en moe na de vakantie dan fris en klaar voor de komende maanden? Hier zijn de vijf stappen om je weer back-on-track te krijgen:

Stap één: Focus

Je hebt dingen gegeten die je normaal zou mijden en meer alcohol en frisdrank gedronken dan goed voor je is. De vakantie is echter voorbij en het is tijd om het vakantie eetpatroon achter je te laten.

Als je serieus bent over jouw fysieke en gezondheidsdoelen, dan is de vakantie een uitzondering en niet de regel.

Ga er niet over inzitten hoe slecht je hebt gegeten en hoe weinig je hebt gesport tijdens de vakantie.

Nu je weer thuis bent is het tijd om de mouwen op te stropen en te werken aan jouw droomlijf.

Stap twee:Hydratatie

Niet alleen jouw eetgewoontes veranderen tijdens de vakantie, ook jouw water inname.

Waar je wat eten betreft makkelijk overeet, drink je tijdens de vakantie al snel te weinig. Zeker als je een warm land bezoekt.

Dit zorgt voor uitdroging en het vasthouden van vocht wat jouw nieren onnodig belast. Door extra water te drinken de eerste paar dagen na de vakantie kan je jouw vochtbalans herstellen.

Drink 's morgens een groot glas water en draag een fles water bij je zodat je per dag twee liter water binnen krijgt in de dagen na jouw vakantie.

Wil je een smaakje toevoegen aan het water dan kan je er plakjes citroen, limoen of sinaasappel in doen. Wil je een pittige smaak? Kook dan wat gember uit, laat dit afkoelen en doe er muntblaadjes bij voor een verfrissende en caloriearme drank.

Stap drie: Afkicken

Wees de eerste dagen na de vakantie extra kritisch over de kwaliteit van jouw eten.

Eet onbewerkte groente en fruit, volkoren producten, voldoende eiwit uit vlees en zuivel (zonder toegevoegde suikers) en onbewerkte vetbronnen zoals noten en avocado.

Deze onbewerkte producten zullen jouw goed verzadigen een snoepneigingen voorkomen.

Eet ook geen kant-en-klaar maaltijden, wat dan ook uit pakjes, snoep, koek, alcohol of frisdrank.

Stap vier: Rust

Ondanks dat je op vakantie gaat om te ontspannen, kom je vaak minder uitgerust terug dan je had gewild.

Maak er in de dagen na jouw vakantie een prioriteit van om voldoende nachtrust te krijgen.

Slaaptekort zorgt voor meer snoepneigingen door een verlaagde leptine productie. Leptine is een hormoon dat aangeeft hoeveel vetvoorraad je hebt en het reguleert daarmee voor een groot deel jouw eetlust. Jouw vetcellen maken tijdens de slaap een groot deel van de leptine aan.

Slaap 8 a 9 uur per nacht of één uur langer dan je normaal slaapt. Je lichaam zal je dankbaar zijn en het terugkrijgen van jouw oude fysiek wordt er makkelijker door

Stap vijf: Sporten

Het is tijd om al dat vakantie genot er uit te zweten. Trek jouw sportoutfit aan en duik vandaag nog de sportschol in!

Begin jouw eerste training rustig met een korte opwarmronde op de crosstrainer. Volg dit op door een training van 30 minuten waarbij je het hele lichaam rustig bijlangs gaat.

Wil je goed beslagen ten ijs gaan dan heb ik de perfecte workouts voor jou. Niet alleen om de vakantieluiheid er uit te zweten maar ook om jou nu en in de toekomst het lijf te geven waar jij naar opzoek bent.

Als je nog niet met mij traint dan is dit het moment om daarmee te beginnen. Voor je het weet breekt de volgende uitzonderingsronde aan in de vorm van kerst.

Laat jezelf niet aanmodderen tot de volgende ronde goede voornemens begin 2017.

Bel of mail mij en begin nu samen met mij te werken aan jouw nieuwe lijf.

Verwijs jouw vrienden en familie

Gebruik de onderstaande knop om jouw naasten aan te melden voor mijn nieuwsbrief zodat ook zij hun lichamelijke en gezondheidsdoelen kunnen bereiken of geef je op voor een proefles Personal training.

Introducé

Blog

Restart na de vakantie: verder afvallen naar een gezond gewicht

on 15 augustus 2019
Restart na de vakantie: verder afvallen naar een gezond gewicht

7 tips bij afvallen na de vakantie Oké, je hebt de touwtjes even laten vieren. Geen probleem, want als het goed is heb jij nu weer energie voor tien. Toch niet tot rust gekomen of moeite om weer verde...

Hoe bepaal je de voedingswaarde van je voedsel?

on 29 juli 2019
Hoe bepaal je de voedingswaarde van je voedsel?

Wil je afvallen, heb je een te hoge bloeddruk, is je lipidenprofiel uit balans (bijv. te hoog cholesterol), heb je diabetes of heb je bijvoorbeeld vaak last van verstopte darmen? Dit (en veel andere k...

Bedrijfsinformatie

  • KvK-nummer: 61403784
  • IBAN: NL82 KNAB 0205 8143 87 ten name van Food and Motion
  • Kwaliteitsregister paramedici: 19912769089

Leer hoe je makkelijk afvalt met voeding en training

Proefles personal training

Geef je hier op voor een vrijblijvende kennismaking en proefles personal training.

Contact

Food and Motion
Mobiel: 0645955291
Wasaweg 4 - 1
9723 JD Groningen

Naar boven