Personal training, groepstraining en diëtetiek in Groningen - Ruime privelocatie

Personal training, groepstraining en diëtetiek in Groningen

Januari, de eerste maand van het jaar is voorbij en ik ben benieuwd hoe het met jouw goede voornemens gaat. Was jouw goede voornemen voor dit jaar om aankomende zomer strak in je vel te zitten en ben je nog niet begonnen? Of ben je alweer gestopt? Hoe dan ook is de kans groot dat je jojoot en in dit artikel help ik jou om dit tegen te gaan.

Vaak wordt gezegd dat summer bodies in de winter gemaakt worden, maar waarom zou je niet gewoon het hele jaar door lekker in je vel kunnen zitten? Het is absoluut mogelijk, zo lang je maar niet even een maandje gaat diëten en sporten om vervolgens weer te stoppen.

Populaire diëten die je op internet tegen komt zijn vaak zwaar, moeilijk vol te houden en focussen vooral op de dingen die je niet mag eten. Als het je lukt, dan zul je waarschijnlijk snel wat afvallen. Echter, zodra je weer stopt vliegen de kilo’s er nog harder weer aan.

Het hele jaar door er fantastisch uitzien en je fit voelen vraagt wat meer aandacht dan simpelweg even een maandje keihard diëten en sporten. Dankzij deze aandacht voor voeding, training en jouw geestelijk welzijn krijg je veel meer vrijheid terug.  Het betekent namelijk niet dat je niks lekkers meer mag eten en alle sociale activiteiten maar moet vermijden. In tegendeel! Je zult er bewuster en meer van genieten.

Zo hou jij je goede voornemens vol en voorkom je dat je gaat jojo'en

Alles draait om balans. Hoe simpel dat ook klinkt, blijkt het voor veel mensen juist heel lastig te zijn. Door de hoeveelheid informatie die op je af komt, de tegenstrijdigheden die je online leest, het gebrek aan kennis, ervaring en ondersteuning ga je misschien wel te extreem van start en ben je na een maand je motivatie alweer kwijt.

De meeste mensen schrijven zich in januari of net na de zomervakantie in bij een sportschool, onder het mom van goede voornemens of toch eindelijk eens zelfverzekerd op het strand willen liggen de volgende zomer. Het is jammer dat nagenoeg al deze mensen na een maand of twee om allerlei redenen al afhaken.

Herken je dit bij jezelf? Je blijft voor je abonnement betalen, maar je komt niet meer. Je bent een gulle sponsor van de sportschool. Dit is zonde en hiermee ga je niet je doelen behalen. Bovendien wordt de drempel om iets nieuws te beginnen dat wel effectief is, nog groter. Je betaalt tenslotte ook al voor de sportschool en "je kunt het wel nog een keer zelf proberen"... alsof!

Wat is de meerwaarde van een personal trainer en coach?

Bij reguliere sportscholen is het de bedoeling dat je op eigen houtje aan de slag gaat, ze verwachten dat je geen hulp nodig hebt. Immers als je niet komt en wel blijft betalen, worden zij er niet minder van. Maar beginnen met fitness en dan meteen in het diepe gegooid worden met een algemeen trainingsschemaatje gaat er niet voor zorgen dat je gemotiveerd blijft of ook maar in de buurt komt van jouw doelen. Je neemt tenslotte faciliteiten af en niet de daadwerkelijke trainingen en begeleiding, laat staan specifiek beoogde en afgesproken resultaten.

De factoren die het meest genoemd worden als reden om niet te sporten of die het afvallen in de weg staan zijn problemen met het monitoren van de eigen progressie, sociale factoren, vakantie, tijd management, ziekte/blessures, interne factoren (emoties/gedachten) en motivatie (discipline).

Een personal trainer en coach kan helpen om deze barrières te overwinnen, zodat je het wél vol kunt houden en resultaat gaat zien. Een coach (o.a. personal trainer, diëtist) maakt gebruik van het zogenaamde motivational interviewing, hierdoor zul je steeds meer intrinsieke motivatie gaan ervaren.

Intrinsieke motivatie houdt in dat je niet meer gemotiveerd wordt door een externe beloning, maar door een gevoel van motivatie dat vanuit jezelf komt (autonome motivatie). De shift naar een meer autonome vorm van motivatie kost echter wel tijd.

Je bent zo een jaar verder voordat je voor alle jaarlijks terugkerende valkuilen een passende aanpak hebt gevonden en een nieuwe leefstijl hebt eigengemaakt. Het eindresultaat is dat je niet meer groeit tijdens de vakanties en feestdagen en stabiel blijft tussendoor maar stabiel blijft tijdens deze "moeilijk" periodes en afvalt daar tussenin. De negatieve spiraal is omgedraaid en de jojo verbannen!

Het probleem met populaire afval diëten

Naast sporten is de juiste voeding minstens zo belangrijk voor het bereiken van je doelen. Een probleem met populaire diëten is dat ze zorgen voor een jojo-effect. Vaak moet je veel producten of voedingstoffen vermijden, krijg je een forse calorierestrictie en wordt er precies verteld wat je per dag moet eten.

Ik begrijp dat dit een stukje houvast biedt als je eigenlijk zelf geen verstand van voeding hebt, maar op de lange termijn gaat dit je niet het resultaat brengen waar je op gehoopt had. Vaak val je snel af, maar kun je dit dieet niet de rest van je leven blijven volgen. Bovendien is een groot deel van het verloren gewicht vocht en komt het er na de diëetperiode net zo hard weer aan.

Sterker nog, tijdens een chrashdieet eet je over het algemeen weinig tot zeer weinig koolhydraten. In de dagen na een crashdieet zal het lichaam in staat zijn aanzienlijk meer koolhydraten op te slaan in jouw spieren. Dit kan zo een paar 100 gram extra zijn en voor iedere gram koolhydraten in de spier, sla je ook bijna 3 gram vocht op.

Dit is deels de reden waarom je zo snel gewicht (vocht) verliest op een streng dieet. En na dit dieet komt er ineens tijdelijk allemaal extra vocht bij. Daarnaast is jouw zoutinname vaak ook veel lager tijdens een dergelijk crashdiëet waardoor je ook daardoor veel vocht verliest. Dit komt naderhand weer terug. Allerlaatst verlies je veel darmvulling op het moment dat je veel minder gaat eten. Deze darmvulling komt daarna weer terug.

Aangezien je jezelf veel hebt onthouden tijdens een dergelijk diëet, zal je al snel extra gaan eten daarna. Met name koolhydraten. Dit uit zich in een lichaamsgewicht dat zomaar 1-2 kg hoger is een paar dagen na jouw crashdieet dan toe je begon. Had je een rustige opbouw gepland en een week gewacht met wegen, dan was in ieder geval de psychysche klap grotendeels uitgebleven. Dit maakt een dergelijk crashdiëet echter niet goed voor je!

Bij diëten met strenge calorierestricties is er een grote kans op het ontwikkelen van tekorten van bepaalde voedingsstoffen, wat tot gezondheidsklachten kan leiden. Daarnaast kom je een keer op je streefgewicht en dan moet je vaak op eigen houtje gaan uitvogelen hoe je nu op dit gewicht kan blijven. Door de vaste structuur van het dieet leer je vaak weinig over voeding en zelf gezonde keuzes maken, daarnaast heb je er geen leefstijl van gemaakt.

Hoe verleidelijk het ook is om snel resultaat te willen zien, om blijvend resultaat te hebben zul je toch meer tijd en aandacht aan leefstijlverandering moeten besteden. Dit is wederom lastig om in je eentje te doen en daar komen diëtisten en personal trainers weer om de hoek kijken om je te helpen.

Hoe kan ik jou helpen je doelen te behalen?

Als je dit jaar echt het roer om wil gooien en lekker in je vel wil zitten, dan ga ik je helpen om jouw leefstijl zo aan te passen dat dit blijvend mogelijk is. Als diëtist ben ik de aangewezen persoon om samen met jou een voedingspatroon te ontwikkelen waarbij je minder moeite hebt om gezonde keuzes te maken, maar waarbij je ook de touwtjes af en toe even kan laten vieren.

We kijken vooral naar wat je wél kan eten, in plaats van wat je allemaal niet mag. Doordat je inzicht krijgt in de invloed van voeding op jouw lichaam en geest, zal je de over bewerkte, te zoete en te zoute producten niet eens meer willen eten. Niet alleen omdat je weet wat voor negatieve effecten zij op jouw hebben, maar des te meer omdat jouw lichaam er niet meer om zal vragen!

Daarnaast kan ik als personal trainer jouw begeleiden bij het behalen van jouw sport doelen. Ik zal je coachen en aandacht besteden aan alle facetten van een gezonde levensstijl. Een holistische aanpak is belangrijk om blijvend resultaat te boeken, dat betekent dat we meer doen dan symptomen bestrijden. Naast een stok achter de deur ben ik degene die je de juiste kennis bijbrengt, technieken aanleert en je grip geeft op jouw gezondheid.

Moet 2019 jouw jaar worden en ben je bereid om tijd te investeren in je gezondheid? Neem dan contact op om kennis te maken en proef te draaien in onze personal training of groepstraining.

Ik bied jou de mogelijkheid om begeleiding te krijgen van gediplomeerde trainers en diëtisten in mijn eigen sportschool. Geen overvolle zalen met onvoldoende materialen en weinig tot geen begeleiding, maar  100% aandacht van ervaren professionals en altijd jouw eigen spullen voorhanden.

Bedenk echter voordat je contact opneemt met mij, dat ik alleen samenwerk met klanten die serieus aan de slag willen met hun fysieke en geestelijke gezondheid! Mijn klanten werken over het algemeen jarenlang met mij samen en dat wil alleen als je er klaar voor bent.

Als je het nog allemaal niet zeker weet en twijfelt of je wel zo ver bent, dan kan je beter eerst zorgen dat je er wel klaar voor bent en over een paar maanden of volgend jaar contact opnemen. In de tussentijd zal ik mijn kennis met je delen en je alvast helpen om deze stap te zetten.

Blog

Restart na de vakantie: verder afvallen naar een gezond gewicht

on 15 augustus 2019
Restart na de vakantie: verder afvallen naar een gezond gewicht

Oké, je hebt de touwtjes even laten vieren. Geen probleem, want als het goed is heb jij nu weer energie voor tien. Toch niet tot rust gekomen of moeite om weer verder te gaan met het afvallen naar een...

Hoe bepaal je de voedingswaarde van je voedsel?

on 29 juli 2019
Hoe bepaal je de voedingswaarde van je voedsel?

Wil je afvallen, heb je een te hoge bloeddruk, is je lipidenprofiel uit balans (bijv. te hoog cholesterol), heb je diabetes of heb je bijvoorbeeld vaak last van verstopte darmen? Dit (en veel andere k...

Ontvang mijn nieuwsbrief

Bedrijfsinformatie

  • KvK-nummer: 61403784
  • IBAN: NL82 KNAB 0205 8143 87 ten name van Food and Motion
  • Kwaliteitsregister paramedici: 19912769089

Gustaw Kurkowski

Gustaw flyer klein

"Gustaw is niet alleen een gedreven professional met diepgaande kennis op het gebied van voeding en krachttraining.

Ook is hij ervaringsdeskundige op het gebied van voeding en diëten, bodybuilding, powerlifting, allround krachttraining, calisthenics en vele andere trainingsvormen.

Al deze kennis en ervaring gebruikt hij om jou te begeleiden op weg naar een nieuw lijf"

Schrijf of bel: 0645955291

Vraag een consult aan of stel een andere vraag.

Contact

Food and Motion
Mobiel: 0645955291
Wasaweg 4 - 1
9723 JD Groningen

Naar boven