Barbecueën hoort bij de zomer. Lekker met je familie of vrienden in de tuin, pilsje erbij en dan de lekkere geur van het vlees dat ligt te bakken. Het ultieme zomergevoel, maar helaas vaak iets minder voor de lijn. Hoewel dat niet helemaal niet het geval hoeft te zijn!

Een keertje barbecueën is het probleem niet, maar wil je je barbecue nu vaker kunnen gebruiken zonder bang te hoeven zijn dat je je summerbody weer kwijtraakt dan moet je het iets slimmer aanpakken.

Word je dik van barbecueën?

Van barbecueën zelf word je natuurlijk niet dik, het gaat meer om de gewoontes die je hebt tijdens het barbecueën die niet in lijn zijn met je gewenste gezonde levensstijl. Ik zal een aantal ‘problemen’ met je delen die een barbecue vaak met zich meebrengt, maar ik geef je ook meteen een alternatief mee om het op te lossen.

Te veel eten

Het grootste probleem met barbecueën is dat je vaak meer eet dan je nodig hebt. Er staat zoveel lekkers op tafel, er wordt flink veel vlees opgebakken en na het eten even te laten zakken ben je weer ready voor een volgende ronde.

Als je meerdere keren per week gaat barbecueën de rest van de zomer dan loop je inderdaad wel het risico om aan te komen. Simpelweg om de reden dat je meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt, dus slaat je lichaam het op als reserve.

bbq food 550px

De oplossing: koop niet te groot in of zorg dat je vooraf al een deel van het vlees in de vriezer stopt. Op die manier hoef je niet alles in één keer op te maken en blijft het overgebleven deel ook lang goed.

Vooral als je alleen met je gezin eet kun je beter gewoon één portie vlees per persoon pakken voor op de barbecue. Snijd het vlees in kleinere stukjes, zodat je er meerdere ‘rondes’ van kunt maken. Wissel dit ook af met groentes, salades of andere kleine hapjes.

Ga je naar een barbecue van iemand anders? Zorg dan dat je al enigszins verzadigd bent als je heen gaat, zodat je niet blijft eten. Eet bijvoorbeeld een bak kwark voor je heen gaat en stop ook echt met eten als je vol zit. Deel bijvoorbeeld je vlees met je partner, zodat je wel meerdere soorten kunt proeven maar niet elke keer een heel stuk hoeft te eten.

Niet tot weinig groente eten

Als je jezelf helemaal vol eet met vlees, dan is er geen ruimte meer voor wat anders. Doe je dit meerdere avonden, dan mis je op een gegeven moment wel echt je vezels, vitamines en mineralen die je uit je groente haalt.

De oplossing: serveer naast vlees ook groentespiesjes, salades en/of gevulde paprika’s. Ook als je naar iemand anders toegaat kun je prima een zelfgemaakte salade meenemen. Waarschijnlijk zul je er meerdere mensen blij mee maken.

bbq veggies

Barbecueën doe je over het algemeen met warm weer, dus iets fris eten is dan vaak wel lekker. Denk bijvoorbeeld aan een komkommersalade, fruitsalade, rauwe witlofsalade of een couscous salade. Je zou ook je hamburger tussen een doorgesneden gegrilde tomaat kunnen stoppen in plaats van een broodje.

Zwaar bewerkt voedsel

Hoe goedkoper het vlees, hoe meer het vaak bewerkt is. Het verliest veel voedingsstoffen en krijgt daarvoor in de plaats vaak veel conserveermiddelen om het lang goed te houden. En aangezien we al vastgesteld hebben dat je vaak te veel eet kun je beter iets meer betalen voor een kwalitatief stukje vlees dan gaan voor kwantiteit, toch?

bbq processed food 550px

De oplossing: ga in plaats van voor zwaar bewerkte worsten, frikandellen en hamburgers liever voor een zo min mogelijk bewerkt stukje vlees en zorg dat je deze zelf lekker kruid. Als je zelf niet zo’n held bent in je eigen marinade bedenken, bestel dan even gratis de kruidenwijzer of bekijk hem online. Met de kruidenwijzer weet je precies welke kruiden goed bij welk gerecht passen, zonder dat je een berg zout nodig hebt voor een goede smaak.

Zoals ik al vaker gezegd heb kun je bij SchotseHooglanders heerlijk vlees krijgen, zowel rund, kip als varkensvlees. Dit is grasgevoerd natuurvlees uit de provincie! Beter voor je gezondheid én voor het milieu.

Vet vlees

Het vlees wat vaak gekozen wordt voor op de barbecue is vaak erg rijk aan vet. Vooral de worsten en speklappen.

bbq fat

De oplossing: kies voor magere vleessoorten en/of vis. Maak bijvoorbeeld spiesjes met kipfilet of garnalen. Een vis leent zich ook prima voor de barbecue als je deze verpakt in aluminiumfolie. De vette vissoorten zijn overigens wel prima om te eten, omdat dit vooral gezonde vetten zijn. Denk aan bijvoorbeeld zalm of kabeljauw (mits het onbewerkt is).

Voor de vegetariërs of de mensen die inderdaad niet te veel vlees willen eten is een burger van het merk Quorn ook een oplossing. Deze burgers bevatten veel eiwit.

Sauzen

Naast te veel eten zijn de sausjes ook een probleem. Deze bevatten vaak ook veel suikers en vetten en daarmee ook veel calorieën.

De oplossing: simpel gezegd gewoon de sausjes laten staan. Als je altijd alles met saus eet is het misschien even wennen, maar dan zul je ook merken dat je het vlees zelf meer proeft en zult waarderen. Als je dus kwalitatief goed vlees koopt en het lekker kruid heb je echt geen saus nodig.

bbq herbs 550px

Wil je dan toch per se saus? Probeer dan de mayonaise te laten staan of te vervangen door fritessaus of mayonaise op yoghurt basis. Verder kun je beter voor barbecuesaus gaan dan bijvoorbeeld cocktailsaus. Ketchup is ook een stuk lager in calorieën en mosterd is ook een optie (hier eet je toch vaak al wat minder van).

Stokbrood

Vaak wordt er veel stokbrood gegeten bij de barbecue, volgens mij vooral voordat het vlees klaar is. Je komt dus vaak al met honger aan en begint met het eten van brood om je honger te stillen. Witbrood.

De oplossing: de eerste oplossing heb ik al eerder genoemd, maar kom gewoon al enigszins verzadigd aan. Dus eet iets gezonds om de ergste honger te stillen of begin liever met salade dan stokbrood.

Je kunt ook ervoor kiezen om volkoren boterhammen te toasten en in kleine stukjes te snijden, op die manier bevat het ten minste wat meer vezels of kies voor volkoren knäckebröd. Doe hier nog wat smeersels bij, zoals (zelfgemaakte) hummus, tzatziki, zuivelspread met komkommer of een bruschetta topping.

bbq toast

Bier, wijn en andere calorierijke dranken

Een flesje bier (300 ml) bevat ongeveer 130 kcal, een glas (150 ml) rode wijn zo’n 125 kcal en een glas (250 ml) cola zo’n 105 kcal. Drink je dus meerdere calorierijke drankjes op een avond, dan krijg je gewoon nog een extra maaltijd aan calorieën binnen. Dat opgeteld bij het feit dat je misschien al een (drie)dubbele maaltijd aan eten opschept, maakt dat je gelijk in een flinke overschot zit.

De oplossing: drink water met een smaakje of wissel in ieder geval af. Drink je een biertje of wijntje, dan drink je daarnaast een glas water. Als je vrij zout eet of het is warm dan krijg je vaak ook dorst, dus ook je vochtgehalte moet je aanvullen. Vul bijvoorbeeld een grote kan met water, ijsblokjes, munt en citroenschijfjes en laat dit een tijdje trekken.

bbq water 550px

Toetjes en ijsjes

Mocht er nog ruimte zijn voor een toetje na, ga dan liever niet voor een dikke magnum of iets dergelijks. Ga liever voor een waterijsje (bijvoorbeeld een raketje) of maak zelf ijsjes. Bij de Action of de Xenos kun je vaak ijsvormpjes krijgen waar je zelf met vers fruit ijsjes in kunt maken.

bbq ice 550px

Een bakje op tafel zetten met bevroren ananas is ook mogelijk. Met warm weer is het heerlijk om bevroren fruit in je mond te laten smelten en ananas bevat veel smaak.

Conclusie

Je moet zeker een levensgenieter blijven en lekker de barbecue aangooien bij warm weer, echter kun je de kwaliteit van je eten nog flink opschroeven. Beter voor de lijn en uiteindelijk zul je ook alleen maar meer genieten van je eten, want het heeft geen vette sausjes meer nodig om het lekker te maken 😉.

Blog

Restart na de vakantie: verder afvallen naar een gezond gewicht

on 15 augustus 2019
Restart na de vakantie: verder afvallen naar een gezond gewicht

7 tips bij afvallen na de vakantie Oké, je hebt de touwtjes even laten vieren. Geen probleem, want als het goed is heb jij nu weer energie voor tien. Toch niet tot rust gekomen of moeite om weer verde...

Hoe bepaal je de voedingswaarde van je voedsel?

on 29 juli 2019
Hoe bepaal je de voedingswaarde van je voedsel?

Wil je afvallen, heb je een te hoge bloeddruk, is je lipidenprofiel uit balans (bijv. te hoog cholesterol), heb je diabetes of heb je bijvoorbeeld vaak last van verstopte darmen? Dit (en veel andere k...

Bedrijfsinformatie

  • KvK-nummer: 61403784
  • IBAN: NL82 KNAB 0205 8143 87 ten name van Food and Motion
  • Kwaliteitsregister paramedici: 19912769089

Leer hoe je makkelijk afvalt met voeding en training

Proefles personal training

Geef je hier op voor een vrijblijvende kennismaking en proefles personal training.

Contact

Food and Motion
Mobiel: 0645955291
Wasaweg 4 - 1
9723 JD Groningen

Naar boven