Dit klinkt vast herkenbaar. In januari besef je dat je het afgelopen jaar (weer) bent aangekomen en je besluit er dit jaar écht iets aan te doen. Vol nieuwe energie start je aan je afvalproces en het gaat lekker. Aan het einde van het jaar blijkt er toch nagenoeg niks af te zijn en start je het jaar daarop weer met hetzelfde voornemen: afvallen. 

De eerste paar verjaardagen die je hebt lukt het je nog om de taart over te slaan en geen alcohol te drinken, maar gaandeweg vind je het toch wel wat saai worden en krijg je ook steeds meer commentaar van je sociale omgeving. Want waarom doe je niet gewoon gezellig mee?

De keren daarop ga je er nog tegenin, maar op een gegeven moment besluit je er iets losser mee om te gaan. In april komt het eerste lange weekend vrij eraan. Je laat de touwtjes even vieren en je besluit dat je tijdens Pasen gewoon lekker mee-eet, want anders is het ook zo ongezellig. Die ene keer kan het wel.

Na Pasen merk je dat terugkomen in je oude regime best lastig is en je moddert nog wat dagen aan. De laatste left-overs worden nog opgemaakt, want weggooien is ook zonde en niet duurzaam.

Als de 'ongezonde troep' eindelijk op is, ga je weer aan de slag met je ‘strenge’ dieet. Inmiddels staat het afvallen al even stil, maar je blijft nog wel op gewicht.

Waarom je aankomt tijdens de feestdagen

Kort daarop volgen koningsnacht/koningsdag en bevrijdingsdag. De stad is gevuld met podia met leuke bandjes, de geur van verse churros en broodjes hamburger hangen voortdurend om je heen en ja dat koude biertje of wijntje dat de rest in de hand heeft lonkt jou ook wel.

Je besluit dat de feestdagen uitzonderingen worden, je moet natuurlijk ook kunnen genieten van het leven. Door het grote energietekort dat je in de week voorafgaand had opgebouwd heb je nu toch wel erg honger en kun je de verleiding niet weerstaan. Onopgemerkt werk je dat energietekort weer helemaal weg en omdat je het gevoel hebt dat je nu even los mag, eet je zelfs meer dan je nodig hebt.

Conclusie? Je valt niet af, raakt steeds meer gedemotiveerd en hebt steeds meer moeite om na een cheatday (week/month) weer terug te gaan naar de gezonde basis, waarin je ook nog eens een energietekort probeert te creëren zodat je afvalt.

Elk jaar weer hetzelfde voornemen om iets aan je gewicht te doen

Trek dit fenomeen door tot het eind van het jaar en volgend jaar januari zit je weer met hetzelfde gevoel. Ga je weer op dezelfde manier aan de slag als het jaar ervoor? Verwacht dan geen andere uitkomst.

Einstein 550px

Over het algemeen komt het erop neer dat veel mensen proberen af te vallen, maar juist tijdens feest- en vakantieperiodes zich helemaal laten gaan en vaak erna ook weer moeite hebben om terug te gaan naar de basis. Lange tijd heb je jezelf veel ontnomen, heb je afgezien en vervolgens gaat die tijd en inzet verloren aan de dingen die je je tijdens deze periodes juist dubbel en dwars gunt.

Aan het einde van de streep is het je misschien gelukt om dat jaar tussen de feestdagen en vakanties door gemiddeld gezien op gewicht te blijven en telkens kom je weer iets meer aan tijdens de feestdagen en vakanties. Hierna lukt het je weer om op gewicht te blijven tot het volgende ‘beloningsmoment’. En het einde van het jaar blijk je niet afgevallen, maar aangekomen te zijn.

Conclusie

Super frustrerend! En dat wil je anders. Eigenlijk zou het proces omgedraaid moeten worden. Tussen de vakantie- en feestperiodes val je af en tijdens deze periodes zorg je dat je op gewicht blijft. Dan zul je aan het einde van het jaar wél afgevallen zijn.

De komende maand staat daarom ook in het thema van op gewicht blijven tijdens de vakanties en feestdagen en afvallen in de periodes daartussen, want op een gebalanceerde manier leven, niet crashen en bewust nadenken gaat er uiteindelijk voor zorgen dat je dit de rest van je leven kan doen.

Vaak horen we mensen zeggen dat ze dat biertje of wijntje al laten staan, maar iedereen heeft zijn eigen valkuilen. De één doet zich ‘s avonds tegoed aan een handje (of meer) nootjes en een ander eet overdag te weinig en haalt daarom in tijdens het avondeten. 

Wij bestempelen voeding niet als goed/slecht of gezond/ongezond. Wij zullen jou ook niet de dingen ontnemen die jouw kwaliteit van leven verbeteren. Dat betekent dat je nog steeds dingen kunt eten die je lekker vindt, echter is de timing, de verhouding tot de rest van de voeding en de bereiding belangrijk. En natuurlijk GENIETEN! Een stukje bewuster eten, dus ook bewuster genieten.

genieten 550px

Houd de website goed in de gaten voor de beste tips en trics of maak een afspraak met mij om een plan op maat te maken, waarbij je alle begeleiding krijgt die je nodig hebt om jouw doelen te behalen. Hierbij houden we rekening met sport, voeding en ook mindset en struikelblokken. 

Blog

Restart na de vakantie: verder afvallen naar een gezond gewicht

on 15 augustus 2019
Restart na de vakantie: verder afvallen naar een gezond gewicht

7 tips bij afvallen na de vakantie Oké, je hebt de touwtjes even laten vieren. Geen probleem, want als het goed is heb jij nu weer energie voor tien. Toch niet tot rust gekomen of moeite om weer verde...

Hoe bepaal je de voedingswaarde van je voedsel?

on 29 juli 2019
Hoe bepaal je de voedingswaarde van je voedsel?

Wil je afvallen, heb je een te hoge bloeddruk, is je lipidenprofiel uit balans (bijv. te hoog cholesterol), heb je diabetes of heb je bijvoorbeeld vaak last van verstopte darmen? Dit (en veel andere k...

Bedrijfsinformatie

  • KvK-nummer: 61403784
  • IBAN: NL82 KNAB 0205 8143 87 ten name van Food and Motion
  • Kwaliteitsregister paramedici: 19912769089

Leer hoe je makkelijk afvalt met voeding en training

Proefles personal training

Geef je hier op voor een vrijblijvende kennismaking en proefles personal training.

Contact

Food and Motion
Mobiel: 0645955291
Wasaweg 4 - 1
9723 JD Groningen

Naar boven