Schrijf of bel: 0645955291

Vraag een consult aan of stel een andere vraag.

De wintermaanden zorgen er elk jaar weer voor dat veel mensen met de griep thuis zitten, of extra veel last hebben van vermoeidheid en stress. Zonde, want dat kan echt anders! Zorg er voor dat jij weet welke factoren bij jou de meeste invloed hebben op jouw gezondheid en ga samen met mij als diëtist en één van onze personal trainers aan de slag om jouw gezondheid zo optimaal mogelijk te maken. 

De afgelopen jaren is er een lichte stijging in het percentage ziekteverzuim te zien, waarbij vooral het eerste kwartaal van 2018 eruit sprong vanwege de griepepidemie. Ook 2019 begon voor veel van jullie niet fit, helaas.  Dat betekent onder andere veel collega's die afwezig zijn wegens ziekte, wat ervoor zorgt dat de bezetting laag is en de werkdruk hoog.

Ironisch genoeg melden werknemers in de sector gezondheids- en welzijnszorg zich het vaakst ziek. Daarna komen de sectoren openbaar bestuur, industrie en onderwijs. Sectoren waar de werkdruk op dit moment hoog ligt.

Hoewel de werkdruk een factor kan zijn voor de hoge uitval, zijn er genoeg mogelijkheden om toch fit te blijven. Wil jij zelf zo min mogelijk ziek zijn, of heb je werknemers en wil je het ziekteverzuim verlagen? Lees dan vooral even welke factoren hierop van invloed zijn.

Het BRAVO-kompas

Het hele jaar door vitaal zijn en met energie aan het werk kunnen vraagt om een gezonde levensstijl. Het BRAVO-kompas is een tool die ontwikkeld is om inzicht te geven in de verschillende factoren die van invloed zijn op je gezondheid.

De factoren die in deze tool genoemd worden zijn; bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning. Het BRAVO-kompas is ontwikkeld door Kenniscentrum Sport en behandelt zeven stappen om te investeren in het gezondheidsbeleid van de onderneming. Erg handig dus om eens naar te kijken. Ook als je in je eigen gezondheid wilt investeren.

Fit op het werk dankzij voeding en training

Dat minder roken de gezondheid bevordert is bekend, maar wist je dat rokers zich gemiddeld anderhalve dag meer ziek melden op jaarbasis dan niet rokers? Mensen die (overmatig) alcohol gebruiken blijken zich ook vaker ziek te melden dan mensen die geen alcohol gebruiken.

Alcohol en tabak worden echter vaak met een reden gebruikt, voor veel mensen is het gekoppeld aan een stukje ontspanning. Ontspanning is heel belangrijk voor je algehele gezondheid, maar er zijn betere alternatieven voor alcohol en tabak.

Als je met mij gaat samenwerken aan een gezonde levensstijl, zullen we aandacht besteden aan alle factoren die van invloed zijn op jouw gezondheid. Het gaat hier dus om meer dan alleen voeding en sport, maar ook om ontspanning, lekker in je vel zitten, roken en alcoholgebruik.

Logisch als je bedenkt dat 31% van de mensen zich ziek meldt vanwege werkdruk en stress. Stress, slecht slapen en alcohol gebruik zorgen er voor dat je ongezonder wordt en meer gaat eten. Maar hoe groot is de invloed van voeding en beweging dan op hoe vaak en lang mensen ziek zijn?

De rol van voeding en beweging in het verlagen van ziekteverzuim

Goede voeding en beweging zijn beiden van belang bij het in vorm blijven van het lichaam. Als je te veel eet en weinig beweegt zul je aankomen, terwijl je andersom afvalt. Bij een gezond gewicht moet de hoeveelheid energie uit de voeding en de energie die je in beweging stopt in balans zijn, zodat jouw gewicht stabiel blijft.

De helft van de Nederlandse volwassenen (ja echt 50%!) kampt echter met overgewicht en 14% met obesitas (ernstig overgewicht). Hoe ouder de mensen zijn, hoe hoger dit percentage is. Met gezonde voeding verklein je de kans om overgewicht te ontwikkelen en daarmee verlaag je het risico op verschillende (chronische) ziektes, waaronder diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. De kans op langdurig ziek melden is daarmee ook kleiner.

Het ziekteverzuim onder mensen met ernstig overgewicht blijkt aanzienlijk hoger te zijn dan onder de mensen met een gezond gewicht. Voldoende (intensieve) beweging zorgt er daarnaast voor dat je je fitter voelt, sneller herstelt mocht je ziek worden en minder last krijgt van verschillende vervelende lichamelijke kwaaltjes. Uiteindelijk betekent dit dat jij je fysiek en mentaal beter voelt.

Pak jij ook elk griepje mee of voel je je vaak futloos, heb je last van stress of vermoeidheid? Dan wordt het tijd om daar wat aan te doen! Niks is prettiger dan je het hele jaar door gezond, fit en energiek te voelen. Als diëtist en personal trainer kan ik je op verschillende manieren helpen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl die jou weerbaarder maakt tegen alles. 

Bedrijfsfitness voor een lager ziekteverzuim

Eén op één werken aan jouw gezondheidsdoelen is de meest intensieve en effectieve manier. Het is echter lang niet altijd (financieel) mogelijk. Zeker aangezien gedragsverandering en het eigen maken van een nieuwe leefstijl veel tijd kost. Daarom combineer ik één op één begeleiding met groepstrainingen zodat ik jou ook samen met collega’s, vrienden of familie kan begeleiden.

Op deze manier stimuleren jullie elkaar en is het effect nog groter. Ik voer geen interventie uit op klanten, maar ik begeleid jou of jullie naar een duurzame gezonde levensstijl. Daarbij vind ik samenwerken en begeleiding op maat heel belangrijk. Bij Food and Motion heb je naast personal training en een traject bij de diëtist ook de mogelijkheid om met maximaal 12 deelnemers de AfterWorkOut te volgen.

De AfterWorkOut is een groepstraining van 45 minuten die je direct na werk kunt doen onder begeleiding van één van onze hbo opgeleide trainers. Met vrije gewichten, lichaamsgewicht en elkaar als weerstand ontwikkel je in bootcamp stijl kracht, conditie, spiermassa en verbrand je ook nog eens het nodige vet.

Daarnaast zijn er op aanvraag lezingen en workshops te volgen over voeding en training. Bij interesse kun je contact opnemen om kennis te maken en de mogelijkheden te bespreken. Voor de personal training wordt met iedere klant een kennismaking en proefles gepland om te bepalen wat de doelen, wensen en vragen zijn en hier zo goed mogelijk op aan te sluiten.

Wil je mee doen met de groepstraining dan plannen we ook eerst een korte kennismaking en kan je twee proeflessen meedoen om de sfeer te proeven. Voor groepen vanaf 5 deelnemers kan naar behoefte een trainingsmoment (bedrijfsfitness) worden gestart indien hier ruimte voor is in onze agenda.

En wil je direct weten wat je kunt doen om jou eigen gezondheid (of die van jouw werknemers) te verbeteren? Kijk dan naar het het BRAVO-kompas.

Blog

Wat kun je het best voor, tijdens en na je training eten?

on 04 februari 2019
Wat kun je het best voor, tijdens en na je training eten?

Het is zo ver. Je hebt de eerste stap genomen, je bent fanatiek gaan sporten. Maar op de één of andere manier ben je vermoeid tijdens het sporten, voel je je duizelig, heb je last van je darmen of ben...

Na JAnuari komt NEEbruari? Oftewel: hoe staat het met de goede voornemens?

on 04 februari 2019
Na JAnuari komt NEEbruari? Oftewel: hoe staat het met de goede voornemens?

Januari, de eerste maand van het jaar is voorbij en ik ben benieuwd hoe het met jouw goede voornemens gaat. Was jouw goede voornemen voor dit jaar om aankomende zomer strak in je vel te zitten en ben...

Ontvang mijn nieuwsbrief

Bedrijfsinformatie

  • KvK-nummer: 61403784
  • IBAN: NL82 KNAB 0205 8143 87 ten name van Food and Motion
  • Kwaliteitsregister paramedici: 19912769089

Gustaw Kurkowski

Gustaw flyer klein

"Gustaw is niet alleen een gedreven professional met diepgaande kennis op het gebied van voeding en krachttraining.

Ook is hij ervaringsdeskundige op het gebied van voeding en diëten, bodybuilding, powerlifting, allround krachttraining, calisthenics en vele andere trainingsvormen.

Al deze kennis en ervaring gebruikt hij om jou te begeleiden op weg naar een nieuw lijf"

Contact

Food and Motion
Mobiel: 0645955291
Wasaweg 4 - 1
9723 JD Groningen

Personal training, groepstraining en diëtetiek in Groningen - Ruime privelocatie

Personal training, groepstraining en diëtetiek in Groningen

Naar boven