Personal training, groepstraining en diëtetiek in Groningen - Ruime privelocatie

Personal training, groepstraining en diëtetiek in Groningen

Ik heb goed nieuws voor je als je gebruik maakt van de Eetmeter om inzicht te krijgen in je voeding of nog opzoek bent naar een geschikte app! Recent lag de website en de app er een tijdje uit, maar dat blijkt om een goede reden te zijn. De website en de app hebben namelijk een waardevolle update gekregen.

De Eetmeter

iphone met eetmeterDe Eetmeter kun je zien als een eetdagboek. Voor diëtisten is het handig om hun cliënten dit in te laten vullen, zodat zij inzicht krijgen in de voeding van hun cliënt. Maar voor jou kan dit ook een prima hulpmiddel zijn om zelf inzicht te krijgen in je voeding.

Of je nu last hebt van overgewicht, ondergewicht of prima op gewicht bent, deze app geeft je waardevolle inzichten over de samenstelling en de volwaardigheid van je voeding.

Zo vul je per eetmoment in wat je gegeten hebt op een dag, dit kan zowel via een mobiele app als op de website. Jouw inname wordt vervolgens vergeleken met de aanbevelingen die er voor jou zijn en daarop gebaseerd krijg je een advies.

Je kunt bijhouden hoeveel voedingsstoffen en calorieën je binnenkrijgt en je kunt zien in hoeverre je voeding binnen of buiten de Schijf van Vijf valt. De Schijf van Vijf is een wetenschappelijk onderbouwd voorlichtingsmodel die je kan helpen begrijpen wat gezonde voeding is. (1)

schijf van vijf voedingscentrum 550px

Waarom kiezen voor de Eetmeter?

Tegenwoordig bestaan er talloze apps op de markt die je helpen om inzicht te krijgen in je voeding, dus waarom zou je voor de Eetmeter kiezen?

In 2018 testte het RIVM vier veelgebruikte voedingsapps, namelijk Fatsecret, Lifesum, Mijn Eetmeter en MyFitnessPal. Uit deze test bleken Lifesum en MyFitnessPal het meest gebruiksvriendelijk te zijn (2), maar week de database verder af van de GloboDiet database die internationaal gebruikt wordt voor voedselconsumptiepeilingen (3).

Ik heb zelf ervaring met het gebruik van verschillende apps, waaronder Fatsecret, MyFitnessPal en de Eetmeter. De Eetmeter heb ik jarenlang gebruikt om de voeding van cliënten te berekenen, maar door de gebruiksvriendelijkheid van de andere twee apps gebruikte ik de Eetmeter niet voor mijzelf.

Het voordeel van de andere apps was de grote database die ook merkgericht werkte en de makkelijke manier om voeding in te voeren, namelijk simpelweg de barcode op de verpakking scannen.

De nadelen van deze apps met een enorme database vind je vooral als je al wat meer kennis hebt over voeding. Zo merk je duidelijk dat de database vaak niet klopt, waardoor je eigen dagboek ook niet klopt.

De database bij deze apps wordt gevuld door mensen zoals jij en ik. Bij het invullen blijkt toch veel fout te gaan. Zo zijn mensen bijvoorbeeld gewend om de hoeveelheid zout op een etiket te lezen, terwijl de app verwacht dat je de hoeveelheid natrium invult (nee dit is niet hetzelfde, 1 gram zout = 0,4 gram natrium).

Verder mist veel informatie over de voedingswaarde op vitamine en mineralen niveau. Dat is jammer, want dit zegt veel over de volwaardigheid/kwaliteit van het eten dat je eet.

Het voordeel van de Eetmeter (ontwikkelt door het Voedingscentrum) is dus dat de database gebaseerd is op de NEVO-tabel, opgesteld door het RIVM. Deze database wordt ook gebruikt in de programma’s waar diëtisten mee werken.

Daarnaast krijg je bij de Eetmeter wel inzicht in je vitamines en mineralen en krijg je een degelijk advies en goede uitleg bij de uitkomsten van je voeding.

Eetmeter voedingsstoffen 550px

Tevens is het makkelijk om producten bijvoorbeeld per portie of eetlepel in te vullen, hoewel ik wel aanraad de eerste keer veelgebruikte voedingsmiddelen eens te wegen en te vergelijken met de portiegrootte in de app.

Last but not least, de app en de website zijn niet commercieel en dus geheel reclame vrij!

Wat is er veranderd aan de Eetmeter?

Na de update van vorige week verkies ik de Eetmeter boven de andere apps. Het Voedingscentrum heeft namelijk goed gebruik gemaakt van de positieve kant van de hiervoor genoemde commerciële apps.

Naast dat je al zelf voedingsmiddelen kon toevoegen aan je eigen database, maar dan vaak niet de vitamine informatie had, zijn er nu merk gerelateerde voedingsmiddelen aan de standaard database toegevoegd.

Aan de merk gerelateerde producten is de vitamine informatie van de NEVO-tabel toegevoegd, zodat je toch een globaal inzicht krijgt in je vitamines en mineralen. Het voordeel is dat de macronutriënten (koolhydraten, vet, eiwit, vezels e.d.) nu wel overeenkomen met het specifieke merk.

Daarnaast is het nu makkelijker om eerst een product te kiezen en daarna pas de bereidingswijze in te voeren, dit heeft namelijk invloed op de voedingswaarde van het voedsel.

De laatste verandering waar ik het meest enthousiast over ben is de barcode scanner die aan de mobiele app is toegevoegd. Nu kun je de barcode op je product scannen en wordt er meteen in de database naar het bijbehorende product gezocht, ideaal!

Kortom, de gebruiksvriendelijkheid van de Eetmeter is enorm omhoog gegaan sinds de recente update en heeft daarom naast de andere voordelen op het gebied van betrouwbaarheid, inzicht en advisering ook op gebruiksvriendelijkheid nu de voorkeur.

Virtuagym als alternatief voor de Eetmeter

Tegenwoordig werken we bij Food and Motion ook met Virtuagym, een app waarin we jouw training kunnen bijhouden en waarin je een eigen profiel hebt. Virtuagym biedt ook de mogelijkheid je voeding bij te houden en dit vervolgens aan dit profiel te koppelen. De database van Virtuagym is net als de Eetmeter gebaseerd op de gevalideerde Nederlandse voedingsmiddelen database.

Je training en voeding in één app kan prettig zijn en daarom is de calorieënteller van Virtuagym eventueel een handig alternatief voor de Eetmeter.

Referenties

  1. Voedingscentrum. Achtergronden Schijf van Vijf. voedingscentrum.nl. [Online] [Citaat van: 3 april 2019.] https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/achtergronden-schijf-van-vijf.aspx.

  2. Bemelmans, Wanda, et al. Team Voedselconsumptiepeiling test apps voor dataverzameling. Voeding Nu. 2018, 3.

  3. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Achtergrond. wateetnederland.nl. [Online] 2016. [Citaat van: 3 april 2019.] https://www.wateetnederland.nl/achtergrond.

Blog

Voedingscentrum geeft de Eetmeter een waardevolle update

on 05 april 2019
Voedingscentrum geeft de Eetmeter een waardevolle update

Ik heb goed nieuws voor je als je gebruik maakt van de Eetmeter om inzicht te krijgen in je voeding of nog opzoek bent naar een geschikte app! Recent lag de website en de app er een tijdje uit, m...

Maart is darmkankermaand, wat is het goede nieuws?

on 28 maart 2019
Maart is darmkankermaand, wat is het goede nieuws?

De maand maart is internationaal uitgeroepen tot de darmkankermaand. Hierdoor kwam ik langs een interessant wetenschappelijk onderzoek, die ik zeker wil delen.

Ontvang mijn nieuwsbrief

Bedrijfsinformatie

  • KvK-nummer: 61403784
  • IBAN: NL82 KNAB 0205 8143 87 ten name van Food and Motion
  • Kwaliteitsregister paramedici: 19912769089

Gustaw Kurkowski

Gustaw flyer klein

"Gustaw is niet alleen een gedreven professional met diepgaande kennis op het gebied van voeding en krachttraining.

Ook is hij ervaringsdeskundige op het gebied van voeding en diëten, bodybuilding, powerlifting, allround krachttraining, calisthenics en vele andere trainingsvormen.

Al deze kennis en ervaring gebruikt hij om jou te begeleiden op weg naar een nieuw lijf"

Schrijf of bel: 0645955291

Vraag een consult aan of stel een andere vraag.

Contact

Food and Motion
Mobiel: 0645955291
Wasaweg 4 - 1
9723 JD Groningen

Naar boven